torsdag, mars 30, 2006

Äntligen tillbaks efter nästan 11 år




Bild från Cable car som tar dig upp till ett berg med botanisk trädgård och fina vyer. Där växte även flugsvampar som gav dig lite höstvibbar från Sverige samt härlig rosträdgård.

Landar i Auckland på förmiddagen och kan konstatera att det tog ganska precis 24h att ta sig hit om du räknar med tidsomställningen. Efter den obligatoriska kontrollen av dina kängor att de inte innehåller för mycket jord mm. så släpps du in i landet. Genast slås du av hur småskaligt det är och du kan enkelt ta dig över till inrikesterminalen för flyget ner till Wellington.
Här är allt än mindre och Sean möter mig redan vid gaten innan jag ens hunnit fram till bagagebandet och skjustar mig hem till hans och Jackies hus på 15 min.
Tar sedan en promenad ner till stan och gör ett besök Te Papa som är Wellingtons svar på Wasa-museet hemma även om det är formellt är det officiella museet för att skildra NZ historia.
I vilket fall skönt att strosa runt i lugn och ro innan jag möter upp Sean & Jackie på Pravda mitt i stan för en drink innan vi går vidare till väntande fisk-middag.

Otroligt skönt att komma till en sådan extrem kontrast till Peking. Minst lika skönt är det att de ursäktar sig med att vara sena när de dyker upp på Pravda vid 17.30 (på fredagar är man på puben senast 17.00).
Tempot är helt klart annorlunda här nere och eftersom alla följer samma tempo så funkar det.

Inga kommentarer: