söndag, mars 26, 2006

Japp, våren är verkligen här. Första rejäla cykelturen





Besökare från Singapore så föreslår att vi tar fram cyklarna ur källarförrådet. Numera står de i princip alltid kvar på samma ställe som där jag ställde dem så mycket mindre frustration men får erkännas också lite tråkigare...
Efter klassisk sväng runt Sanlitun och korsat andra ringvägen så blir det lite mer intressant då hutongområdena dyker upp. Visst är det så att det rivs något varje dag men det går ledigt att bo i denna stad i några år och ändå cykla olika olika gator varje dag.
Fantastiska vardagsmiljöer möter dig innan du kommer ut till det mer tillrättalagda området runt Houhai. Det går fort nu med mer än 5 grader som lägsta dygnstemperatur konstant (är det inte typ Pohlmans definition av våren?) sedan åtminstone 3 veckor.
Tar några kannor Wulong-te på Zone vid västra delen av övre sjön (Houhai) och njuter av utsikten innan det blir lunch på muslimska stället mellan moscow och nuage alldeles vid bron. Stans bästa grillade lamm på gjutjärnstallrik med koriander mm.
Stärkta av detta blir det sista 12 km hem innan jag släpper av min besökare och glider över till Ib. Nya Zeeland har ju en del härliga vyer så funderar på att fota lite även med stativ. Ib han samla på sig en hel del prylar innan han blev gift så får med mig ett av hans fyra stativ på lån (japp jag valde det lättaste då det ska transporteras en del höjdmeter).

Som middag blir det dags att smaka av en ny provins, Hubei, under Carolines ledning. Lyckas även förhandla ner priset på vår majresa till nivåer som gjorde mina svenska besökare glada. Bästa maträtt från Hubei (som förövrigt är dit vi åker för Unesco-arvet i maj) är gigantiska och matiga fiskhuvuden samt rejät chilikryddad svamp.

På vägen hem ringer Tina och tipsar om att hon på söndagar har gästartister på Palms. En riktigt skön svart amerikan på elpiano med tillhörande band.
Själv blir jag idiot/kultförklarad genom att ta fram laptopen i baren och hinner med att få ihop större delen av sista bokningarna kring NZ och majledigheten medan jag lyssnar igenom ett set.
Frågan är när alla barer hemma kommer att ha fri WiFi? Här i Peking är det mycket vanligt och otroligt smidigt. Vad ska du med 3G till?
Perfekt att lyssna ett set och samtidigt få undan lite privat jobb på datorn.

Inga kommentarer: