söndag, april 03, 2005

Söndag, besök på antikmarknad och test av kinesisk hårsalong

Söndagar är det antikmarknad i sydöstra delen av Peking. En helt obeskrivlig kombination av allt från stenstatyer av buddha, vevgrammofoner, Mao-affischer, hela rumsinredningar till allmänt krimskrams. Köpte lite svartvita foton i ram från Da Kang Photography Studio, http://www.dakang-studio.com/
Otroligt vackra motiv från svunna tider så väl som från nutid. Ett drygt A4 foto i ram kostar ca 100 kr.

På min nyinköpta cykel har jag nu åkt runt i stan och på Kerry Mall hittade jag en en frisör. Har klippt med mig med hårtrimmer från Classe senaste åren så kändes lite spännande. En kinesisk klippning startar med att en dam schamponerar håret och ger hårmassage i 10 min sedan tar frisören vid som verkligen verkar tycka detta är ett hantverk och använder diverse saxar i gott och väl 25 min. Avslutar med ytterligare en hårtvätt av damen innan frisören slutligen blåser det torrt. Priset landar på 75 kr.

Middag blev favorit i repris, Lotus Lane och South Silk Road. Cyklade även dit men det visade sig vara lika långt som att cykla till jobbet (över 1 mil?) så lite segt.

Inga kommentarer: