lördag, april 02, 2005

Strålande sol dags för en cykel som leder till shopping

Snart tre veckor på plats och haft en hel del cykelabstinens. Idag blev det rask promenad i 25 min från Palm Springs till den rekommenderade cykelbutiken. 3 kineser i mörkblå arbetskostymer a la Mao säger mig att jag kommit rätt. Provar en klassisk oväxlad cykel med gammaldags styre och en treväxlad med nav-växel.
Slutsatsen var, "keep it simple". Den enväxlade gick som tåget och man sitter högt. Intressant detalj är att fotbroms har rationaliserats bort. Ersatt med bromsband i navet som styrs från styret. Inte samma effekt men man lär sig.
Cykeln kostar drygt 500 kr och extrautrustade med dubbla lås, stor cykelkorg (hur har jag kunnat leva utan det hemma tidigare?) och hjälp för ytterligare totalt 150 kr.
Nu cyklar jag stolt från plats till plats och cykelbanor i Peking är lika breda som en normal bilgata i Stockholm så finns rätt gott om plats.

Turen gick ner till nya silkan där man shoppade på sig en Lange & Söhne klockkopia (Ursa Major). Kul att upptäcka att det finns cykelparkeringsvakter. Sålunda parkerar jag utanför porten till silkan och lämnar cykeln åt sitt öde med prylar i cykelkorgen. Kommer tillbaka efter ca 45 min och killen har råkoll och jag får betala parkeringsavgiften som är 0,5 RMB alltså ca 45 öre. Fantastiskt och bara i Kina.

Käkade middag på vattenhjulet, som egentligen heter Xiao Wang's home restaturant men den lilla fontänen med ett vattenhjul i trä utanför entrén har givit den det alternativa svenska namnet.
Enligt min uppfattning stans bästa Pekinganka och ankorna rostas i ett särskilt ankhus på gården i stor vedugn under överseende av ank-kocken, bara det är en upplevelse.

Inga kommentarer: