måndag, april 18, 2005

Värsta smogen och rejäl åska, telefonen död.

Måndag och dags för en ny vecka. Efter en otroligt varm helg så känns luften nu rätt sliten. Diset har legat över Peking sedan i slutet av förra veckan. Under kvällen drar är det rejäl åska här men ännu inget regn.

Middag blir med Peter och kollega på Alameda som byter matsedel efter råvaror och drivs av två brasilianska kvinnor runt 40. Förrätt och varmrätt för fast pris 100 kr.

Fortsätter till Centro och lyssnar på Ana som sjunger live-jazz.
Morgonen började annars med att hemtelefonen var död. Tydligen var ine räkningen betald, men hur betala?
Efter flera samtal skickas jag iväg med 1500RMB i kontanter, passet och chauffören till en lokalbank inne i stan. Efter mycket stämplar, blanketter mm har jag nu öppnat lokalt konto i ännu en bank och deponerat 1500 RMB som beräknas räcka till fast telefon och lokalsamtal i ca 3 år. Räkningen som fått dem att stänga av telefonen var på 35 kr och den är nu betald men fortfarande ingen ton i luren men kommer kanske imorgon...

1 kommentar:

Mats Lundgren sa...

Bittra sanning är dessutom att det har visat sig var ett fel i nätet. Idag ska Kinas "skanova"-killar komma på besök. Men men i vilket fall bra att få rutinen för betalning på plats.

Annars så har jag aldrig sett en faktura här utom när jag handlar för eget bruk (cyklar, TV mm).

Har bokat en trip till södra Kina under min majledighet och ville betala via bankomat där du kan föra över pengar till annat konto-nummer men det stöder inte rese-arrangören så blir nog Cash is King igen.