söndag, april 10, 2005

Söndag, dags för lite längre utflykt till Fragrant Hill

Blivit rekommenderad av så väl mina kinesiska kollegor som guideböcker att ta mig till Fragrant Hill som ligger utanför nordvästra delen av stan. Hyffsat långt med bil (gissar minst 50 km) och stället visar sig vara mycket populärt bland kineser, så sista 10 km tar 45 min i konstanta tutande köer. Du önskar att du haft en liten vespa i dessa lägen. Parken är dock väl värd besöket och du förundras över hur få västerlänningar det finns här (många verkar fastna kring hotellnära utflyktsmål och kopie-marknaderna. Under mina 1,5h i parken ser jag tre stycken samt naturligtvis tusentals kineser.
Unnar mig linbanan upp och väg upp till toppen på kammen ger fantastisk utsikt över bergen (som börjar här) samt Peking. Väl uppe ser det ut som utanför Karlbergs slott hemma en lördag förmiddag, folk som har picknick överallt. Mindre charmigt är att när du nått toppen och kan se över till andra sidan så hittar du ytterligare ca 50 km bort något som ser ut att vara energipark. Stora kyltorn till kärnkraftverk och skorstenar från kolkraftverk står i fina rader.

Inga kommentarer: