lördag, december 24, 2005

Julafton i Peking, skridsko och internationell julmiddag

Upp rätt tidigt på julaftonsmorgon för att få till lite skridskoåkning. Caroline kommer förbi vid 09.30 och efter en timmes justerande är mina 20 år gamla Almgrens redo för nya uppdrag.
Tar en taxi till sommarplatset (tar ca 25 min) och kliver av vid östra porten. Caroline håller skridskorna i handen och då tar det naturligtvis tvärstopp. Isen får inte beträdas så mao får du inte ta med dig skridskor in i parken. Vi drar oss tillbaka, packar om ryggsäcken så skridskorna försvinner och tar en cykeltaxi till norra entrén. Naturligvis inga problem men tyvärr visar det sig att min GPS som tidigare satt runt höften nu är väck! Svagaste länken har ännu en gång satt sitt. Det visar sig att 60CS har en "knopp" som är enbart är skruvad 2-3 gängvarv plus låslack. Denna har naturligtvis släppt och vips ramlar GPS:en av och kvar står du med en skruvskalle i höftbältet.
Inser att den måste ha försvunnit i cykeltaxin så går tillbaka för att hitta killen som naturligtvis är spårlöst försvunnen. Turligt nog är jag med Caroline så vi förklarar situationen samt att Caroline meddelar att GPS:en inte funkar utan skruven jag har vid mitt bälte (inte helt rätt men varför inte). Vi hyr en svart-taxi kille och börjar åka längs utsidan av parken upp och ner för att leta efter "vår" cykeltaxi. Efter 20 min ger vi upp men betalar honom 2o RMB och lämnar Caroliones nummer.

Tillbaka för 3:e gången i parken med ispik i handen och ryggsäck. Lyckas ta mig ner på isen och ska just spänna på mig skridskorna när får svart-taxi kille ringer och meddelar att han har hittat cykeltaxi-killen (och vill ha hittelön). Så upp igen och ut för att bli upphämtad och sedan ner till cykeltaxi-parkering. Igen är killen borta (vilken fars) så vi börjar leta igen och hittar honom till slut vid norra entrén. Caroline går ut och sköter snacket och ur en gammal handske dyker min GPS upp. Vi ger honom 100 RMB som tack och ytterligare 100 RMB till svart-taxi chaffisen. På väg tillbaka till parken för 4:e gången (på samma biljett rätt bra eller hur) så berättar Caroline att svart-taxi killen hade åkt hem till cykelbudskillens hem och jagat tillbaka honom. Som synes bra att dricksa lite ibland!

Så vid strax efter 13.00 är vi äntligen på isen och vilken is. Solen skiner och lite folk, bara att sträcka ut skären och njuta. Extra kul att åka nära promenaderna och vinka till turisterna som jublar när man drar fram. Efter 45 min har Caroline fått upp någorlunda balans och vi åker sista biten ihop, kastar lite lina mm. Kliver iland och gömmer allt i ryggsäcken och går sedan oberört förbi vakterna ut ur parken.

Hem till Palm Springs för ombyte och glögg innan det är dags för den internationella julmiddagen på Zon de confort.
Rätterna är liten toast, färska ostron, anklever, rostbiff, varm pudding och allt nersköljt med champagne.
God mat och kul gäng. Efter att ha fått i sig all mat så blir det en kort men uppfriskande promenad till Big Easy för lite live-musik med Jaqui och några glas Woodbridge.

Under dagen har olika SMS/MMS och email strömmat in och skickats, kul att få hälsning direkt till fickan.

Inga kommentarer: