fredag, december 16, 2005

Tysta fräscha men ack så tråkiga cubicles, luciatåg på LKF

Frukost bestående av toast, fruktsallad och stor kaffe latté på Starbucks. Sedan en taxi ut till vårt kontor i östra delen av Hong Kong ön. Noterar en finurlig grej direkt när jag ska hissen upp till våning 14. Du beställer nämligen hissen i hisslobbyn. Inne i hissen finns bara knappar för att öppna och stänga dörren. Borde onekligen bli otroligt mycket effektivare när en dator kan styra fyra olika hissar och vet vart du ska när du kliver in i hissen.
Kontoret är rätt litet, bara 20 platser men väldigt nytt och fräscht. En av mina favorit-sekretare, Bess, har fixat stora konferensrummet åt mig för min utbildning samt visar vägen till köket där det finns fri Coca Cola och glögg(!). Glöggen är nog dock en engångsföretelse.

Eftermiddagen blir till att komma ikapp mejlen hemma i Peking men vid strax efter 18 är man redo för Johnny´s. Visar sig dock vara svårt att komma fram med taxi till Admirality Centre då det är fullt med poliser överallt. Tänker inte så mycket mer på detta utan kliver lugnt in för att gå igenom utbudet (provar Sony T9, lägger en beställning på D200, mm).

Lämnar även ryggsäcken med prylar hos Johnny så jag kan gå direkt till kvällens festligheter, smidigt!
En kort promenad tar mig upp till Lang Kwai Fong och till glögg-aktiviteten som svenska handelskammaren har på bodega. Måste säga att både glöggen och lussekatterna var bättre på Ambassaden i tisdags. Lite mer exotiskt är det dock med ett luciatåg som promenerar D’Aguilar Street (LKF) ner innan de genomför sina 4-5 sånger inne på La bodega. Lite kompisar som Frances och Andrea möter upp och det beslutas om att det ska bli Kina-käk i Wan Chai till middag. Innan dess dock en snabb espresso på Illy.

På restaurangen möter även Becks upp som har arbetat 36h i sträck (jobbar för HSBC). Stärkta av detta styr vi vidare mot Algarve för lite Tequila innan det blir dags för lite klubbande i mittemot.

Inga kommentarer: