söndag, december 25, 2005

Konstgallerier, blir sugen på att driva restaurang, "tee tee"

Njuter av lång sovmorgon och vaknar av att solen värmer rejält i sovrummet (bra med söderläge). Kikar ut genom fönstret och ser förutom blå himmel att byggkranen monteras ner, så kanske blir det en park trots allt.
Garanterat inte hungrig efter gårdagens rejäla middag så tar en taxi ut till 798-konstnärsområdet i nordöstra delen av stan (rätt nära mig faktiskt). Kul att strosa runt lite bland gallerierna och testa julklappen till sig själv, Nikon D200-kameran.
Tar mig in till stan för att hämta upp min kostym och smoking. Visar sig dock att till den svarta kostymen så har de monterat mörkblå knappar. Kinser har allt svar på alla frågor och denna gång är anledningen att sömmerskorna är färgblinda(!). Nåväl de lovar att fixa och ha allt klart till på tisdag...
Går sedan över till Alameda som har öppet på en söndag för första gången idag. De kör en 4 rätters middag med 3 glas matchande vin för 450 RMB. Smakar som vanligt utmärkt, på vägen ut börjar jag prata lite med Gabi och senare även Vivian (tjejerna som driver stället och är jämngamla med mig). Övriga gäster går hem och vi blir kvar samt att några andra vänner till dem anländer. Riktigt kul diskussioner och jag tar fram min iPod och börjar spela lite Diana Krall julsånger samt lite svensk musik på deras stereo. De dricker "tee tee" vilket visar sig vara en intern förkortning på TsingTao. Vips så är klockan kvart i tre på annandags morgon och det är dags att ta sig hem i den bistra Peking-natten.

Inga kommentarer: