måndag, oktober 08, 2007

Flicka gör oväntad rörelse, komplikationer uppstår...


Dags att bättra på lacken på hjälmen...

Vacker men lite kall morgon och dags att åka till jobbet. Kört min Madass sedan i juli så känner mig rätt komfortabel dock gör temperaturen att det börjar bli obekvämt att åka på detta sätt till jobbet så tänker för mig själv att detta blir nog sista veckan.
Får rött i en av de större korsningarna mellan Da Wang Rd och Chaoyang Rd. Står mellan två taxibilar (i fil 1 & 2) längst fram och väntar på grönt. Ljuset slår om och du ger gas. Tvärs över gatan finns ett övergångsställe och där går som vanligt några personer mot rött. Det är en del av vardagen och inget du reflekterar särskilt över. En ung flicka i 16-års åldern har hunnit förbi fil 1 och är på väg in i fil 2. Jag håller till höger så jag är i centrum av fil 1 och räknar med att passera bakom henne.
Plötsligt tittar hon upp och vrider huvudet till vänster. Hon ser nu bilar komma i alla fält (vägen har 3 filer i vardera riktningen) och istället för att göra det som 99,9% av kineserna brukar göra vilket är att ta några snabba steg fram till mittrefugen eller stanna och låta fordonen köra på ömse sidor av henne så gör hon det oväntade och vänder sig om för att rusa tillbaka till trottoaren.
Jag har inget utrymme att gå ytterligare till höger då det som vanligt i rusningstid är överfullt på trottaren och folk står en bit ut i gatan. Så jag bromsar hårt och vrider hastigt till vänster för att byta sida. Hastigheten är nu max 25 km/h men får ett kast på övergångsstället och känner att jag kommer att gå omkull.
Känslan när sista punkten, huvudet sakta slår i asfalten upplevs i slow motion och du har ögat ett fåtal centimeter från marken när allt blir stilla. Nu har du max adrenalin i kroppen och 5 sekunder senare är du på fötter. Bakom dig står en livrädd flicka som undrar vad hon ställt till med. Som alltid i samband med olyckor så väller folk fram. Merparten börjar skälla ut flickan för vad hon ställt till med. Själv noterar jag att 3 m bakom flickan har en stor ledbuss stannat och börjar nu tuta för att få komma fram.
Jag skakar på huvudet, rycker upp hojen, startar den och åker mot Palm Springs. Inga skråmor på Madass förutom att en backspegel behöver vridas tillbaka.
Ser dock när jag tittar på min vänstra hand att lillfingret ligger i en konstig vinkel över ringfingret och inser att något hoppat ur led/brutits.
Så efter att ha parkerat i garaget och hängt av sig hjälmen i lägenheten är det dags för taxi till Bejing United och deras akutmottagning. Inte helt mysigt att ta av sig handsken men glad att se att inget sticker ut genom huden...
En röntgen ger besked om att benet har splittras och fingret även har vridits så får vänta 20 min på att plastikkirurgen ska titta förbi. Efter en 5 min undersökning ringer hon medicinteknikern för att beställa kundanpassat titanförband och skruvar.
Det visar sig att de inte hinner bli tillverkade och steriliserade innan eftermiddagen så blir tillfälligt stödgipsad och får första operationstid i morgon bitti.

Så bara att åka hem och fundera över vilken tur i oturen jag har haft.

Inga kommentarer: