onsdag, april 26, 2006

Biljetterna ordnade, svårfunnen Yunnan-krog


MacBook Pro har inbygd kamera samt då det är apple naturligtvis roliga enkla effekter. Här Caroline med mina biljetter.

Långa dagar fortsätter men snart är det en veckas ledigt, från lördag eftermiddag 15.30 till måndag morgon 8 maj. Däremellan ska jag dock hinna med att besöka Chongqing, (drygt 30 miljoner invånare), åka längs Yangtze-floden och se 3 Gorges och dess damm, besöka Wudang-berget som är på UNESCO-listan (nr 12 att bocka av), ta hand om mina besökare från Sverige och hinna ta mig till Manchester, UK.

Åka taxi i Peking är alltid lite intressant. Idag skulle jag möta upp Caroline på Yunnan-restaurang i sydöstra hörnet på andra ringvägen. Naturligtvis tappar han bort sig efter ett tag och ringer på nytt för beskrivning men hjälper inte när han inte vet var han är... Kul att se honom då med taxametern påslagen kliva ut bilen med min telefon i handen och försöka stoppa lokalbor för att komma rätt.
Hjälper inte men efter ytterligare några samtal och 20 min till så är vi äntligen på plats.

Som vanligt fantastiskt god mat, kommer verkligen att sakna maten när jag flytter härifrån.

Får mina biljetter och ger Caroline 22 000 RMB i kontanter (börjar fundera på om det är dags att skaffa sig en sedelräknare).

6 kommentarer:

Thérèse sa...

Trots att jag bara besökt Kina som turist ett par gånger så sanar jag maten. Inte samma sak att gå på en kinarestaurang här i Madrid där jag bor eller i Sverige längre. Jag vill ju ha "riktig" kinamat.

Spännade att åka till Nordkorea. Jag har en kompis som var där för några år sen. Som att resa bland kulisser tyckte han , svårt att se nåt av "det riktigt" Nordkorea. Man såg bara det dom valde ut och visade upp.

danne sa...

Hej Mats!
Hittade din blogg via Thérèses länklista. Jag blir helt sjukt sugen på att flytta från Guatemala till Kina. Är det svårt att slå slig in på arbetsmarknadens som utlänning?
Mvh:
danne

Unknown sa...

Men, nu har jag ju missat något stort. Vart ska du flytta? tillbaka till Sverige?

Mats Lundgren sa...

Nejdå, inte flytta bara flygbiljetter ner till Chonqqing för mina svenska medresenärer och mig själv.
Var för övrigt en hel fantastisk resa. Uppdatering kommer inom ca en vecka på bloggen.

Mats Lundgren sa...

Hej Danne!
Japp Kina lockar. Första dagen fick jag detta citat av min sekretare:
"You know Mats, in China everything is possible and impossible."
Efter ett år här är det bara att hålla med. Oftast älskar man klimatet, maten, naturen, stämningen men det finns tillfällen då man verkligen vill fly iväg för en tid.

Mats Lundgren sa...

Hej Thérèse!
Japp maten kommer jag att sakna något grymt när jag flyttar vidare. Var uppe i bergen ovanför Yangtze-floden och käkade hos en bondfamilj i deras isolerade hus nu i veckan. En del av maten var rökt (man rökte typ en gång om året) och hängde i taket. Allt lagas på kolspisar direkt från färska råvaror och det smakade gudomligt.

De använde samma köksstandard vi hade i Sverige i slutet på 1800-talet men resultatet var bättre än vad du får på de flesta lunchrestaurangeri Sverige. Inga halvfabrikat här!