söndag, april 09, 2006

Efter regn kommer sol



Översta fotot från flygplatsen i Queenstown. Skön växling från skidbackar till grönska.
Övriga från kusten strax norr om Christchurch

Östkusten på sydön har fördelen att den ligger på rätt sida om bergen som jag delvis klättrade över under Milford-hiken. Så efter morgonplanet från Queenstown till Christchurch säger jag adjö jag till Hans på flygplatsen efter att ha summerat våra kostnader. Våra gemensamma äventyr kostade ca 200o NZ-dollar var vilket vår anses vara prisvärt med tanke på vad vi fick uppleva.
Själv har jag två dagar kvar och knatar över till Thrifty-hyrbilsbåset och får nycklarna till en Nissan Maxima vilket är en oväntad gratisuppgradering till klass F. Så med en 3,5 liters V6 under huven och amerikanskt gungig fjärdring bär det iväg norrut längs kusten.

Efter lite vinprovning, Pinot Noir är inte närheten av kvaliteten de har i centrala Otago-distriktet i södra delen av ön, så njuter jag av promenader på stranden in den rena luften och lite gallerier.

Middag är bokad med Anne Mari och hon har valt ut en trevlig restaurang i trakterna av Kaituna som ligger på den mycket fina halvön sydöst om Chirstchurch.

Inga kommentarer: