måndag, april 10, 2006

Dagsutflykt till Kaikoura






Bestämde mig för att behålla Christchurch som bas så stack direkt efter frukost upp till Kaikoura som är en idyllisk småstad knappt 20 mil norr om Christchurch. Du noterar direkt att i det här landet är det småskalighet som gäller.
Efter 20 min har du tagit dig ut ur förorterna i Christchurch och därefter är det rena landet. Möter 8 bilar och kör om 3 på vägen till Kaikura under 2,5h körning...
Gör en liten avstickare till Gore Bay, som erbjuder sköna vyer och sandstrand istället för stenstränderna runt Christchurch som jag såg igår.

Kaikoura är en riktigt riktigt långsam stad och njuter av en sen brunch, skriver vykort, surfar internet på de äldsta datorerna jag sett på 6 år samt beslutar mig vid lunch att prova en stadens två största attraktioner, simma med sälar. Den andra är följaktligen, simma med deliner.

På med våtdräkt och sedan in i en buss för 15 min transport till stenig kust söder om byn. Därefter 5 min ut med båt innan du är framme vid en rejäl klippa full med sälar. Hoppar i och är tacksam för tipset från guiden att lägga på rejält med vaselin på mustaschen för att inte masken ska läcka. Sälarna här är av typen "fur seals" och Kaikoura ska vara en av fyra platser i världen där du kan göra detta säkert (där det finns säl finns det normalt andra rovdjur som vill äta upp dem). Kul att snorkla runt bland kelp (undervattensgräs som det finns gott om längs NZ kust) och försöka följa sälarna. Uppenbarligen har du ett handikap av att de kan stanna under vattnet i upp till 11 minuter och dyka ner till över 200m så en ojämn kamp men när de leker längs vattenytan är de otroligt charmiga.

Efter en värmande dusch bär det åter samma väg tillbaka till enda stora stan på södra ön och tillika landets näst största stad.

Avslutar med middag hemma hos Anne Marie.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj, vad avundsjuk jag är.

Mats Lundgren sa...

Förstår det, NZ är gudomligt vackert och så isolerat från allt att det förhoppningsvis kommer att se lika fint ut 10 år från nu.

I Kina händer som bekant saker lite fortare och mycket försvinner varje dag för alltid.