lördag, januari 21, 2006

Gamla bekanta, omvårdnad på programmet

Efter skön sovmorgon så blir det brunch vid 14.00 med Cindi (som jobbar över denna helg) vid Food Street, Oriental Plaza. Får även förslag på en bra lotion då min läkare var tydlig med att påpeka att det måste du använda här i Kina. Läkarkontrollen gick för övrigt galant. Kärnfrisk! Dock hade jag som redan visste inte skydd mot röda hund så nu väntar 2 st sprutor under februari. Tacksamt att de erbjuder vaccination mot detta, visste inte ens att det fanns.
Efter maten bär det av till Ya show för att fixa till min jacka på Alices (Skräddaren). Trevligt att de sätter sig och syr för hand för att laga mina handskar och lite sömmar på min vinterjacka (inget av det köpt hos dem). Träffar även Katarina som är där för att hjälpa Tina att välja lite tyger och modeller att sy upp. Medan jag väntar på jackan så glider jag upp till Mannikyr/Pedikyr stället. Fantastiskt skönt att få någon som tar hand om händer och fötter inklusive naglar och nagelband! Katarina hakar på så perfekt tid att sitta och skvallra lite medan du blir ompysslad. Får till och med hjälp med att ta på sockor och skor (!).
Går ner och hämtar upp jackan och fortsätter sedan till 3.3 för att shoppa lite billiga design-prylar innan det blir middag på Alameda. Lämnar även över ett gäng CD-skivor till Gabi som blir själaglad och snabbt trollar fram ett bord även om jag som vanligt glömt att boka.
Gör en deal på deras restaurangstolar som är rätt läckra i massivt trä.
Avslutar med att svänga förbi Souk för att säga hej till Jenny som har farewell drink där. Kommer dock lite sent. De hade önskat 22.00 och jag glider dit vid 24.00 och då är alla på väg.

Kikar på Empire under the sun, regisserad av Steven Spielberg och inspelad in Shanghai 1986.
Själva filmen som skildrar en brittisk pojke som hamnar i fångläger skild från sina föräldrar är helt ok men det som är den stora behållningen är "the making of the movie" som visar Shanghai 1986 och som de säger i filmen. Perfekt att filma här på plats för inget har hänt på 40 år och så är det. Pudong finns inte. Alla kinesiska åskådare du ser under inspelningen är klädda i blå arbetarkostymer osv. Helt otroligt vad fort det har gått på 20 år.

Inga kommentarer: