torsdag, januari 12, 2006

Ja se det snöar, ja se det snöar


Vaknar upp till en helt mulen morgon och luften är fuktig, så med andra ord snövarning.

Dagens morgonaktivitet är att göra den årliga hälsokontrollen på Beijing United Hospital.
Att detta är ett amerikansk JV går inte att ta miste på. Första 40 min går att till att skriva under 4 olika papper som hanterar vilken lag och vilken stad som ska användas för rättegångsprocesser. Vidare finns det gott om papper som säkrar betalning. Har din arbetsgivare inte betalt sjukhusräkningen inom 60 dagar så går vi på dig, osv.

Väl igenom detta är syntester, inkl koll av tryck i ögat, lugnröntgen, diverese blodprover, lungkapacitetstester, urin och avföringsprov, längd och vikt, kolla alla födelsemärken samt öron, näsa och hals.

Doktorn går igenom mina vaccinationskort och vill gärna komplettera så jag får en influensa-spruta och en ny stelkramp/difteri (då dessa ska tas var 10:e år enligt denna doktor).
Hon är även väldigt sugen på att ge mig Rabies (!) vaccin på grund av mitt hikande likväl som en spruta mot röda hund (om jag inte hade antikroppar mot detta).
Mao får man en liten känsla av att det inte bara är omsorg utan även en viss grad tjäna pengar som ligger bakom hennes förslag.

Väl igenom hela processen som tar 4h så kommer du ut till ett vitt Peking. Gott om snö på gator och träd. Riktigt lugnt, vackert och rofyllt.

Tar mig till Lufthansa Centre på vägen hem för att fixa en guidebok till Vietnman innan det blir middag på Souk. Första pita-kebaben i Kina, var helt OK med rejäl kryddning.

Inga kommentarer: