söndag, januari 22, 2006

Söndag, städdag

Unnar mig ännu en sovmorgon. Caroline väcker mig med ett SMS vid 09.30 för att meddela att skridskorna är återlämnade i receptionen. Hon har haft sitt första större jobb som simultantolk och tydlgen har helgens förhandlingar mellan kinseser och tyskar pågått fram till 02.30 på söndagmorgonen...
Hyffsat fint väder även om det fortfarande är en klart koldoft i luften. Tar fram herrcykeln som inte varit använd sedan oktober trampar iväg på en tur för att hitta ett brunchställe. Riverside Café var planen men det visar sig vara stängt och ska öppna på nytt som ännu ett ställe i Schindler-kedjan. Tar mig runt hörnet just till Schindlers för att ta lite rejäl västerländsk mat som omväxling. Läser ikapp lite mejl och noterar att det hemma kommit ut ett mejl som varnar för att det är kallt i Sverige och om myndigheterna väljer att koppla bort kraft för att hålla nätet uppe så stänger vi av servrarna på jobbet då backup bara räcker 30 min.
Helt otroligt! Att Sverige 2006 inte har fungerande elnät. Ännu ett ställe där Kina som fortfarande är ett U-land per definition har växt förbi.

Cyklar vidare till Gome som är Kinas svar på Elgiganten och hittar en Electrolux pås-lös dammsugare för 500kr så slår till samt kikar in lite olika DVD-spelare. Hittar en Philips där du kan byta till svenska(!) menyer och har HDMI-utgång för platt TV.

Trampar hemåt längs nya gator mellan Air port Express och Lufthansa Centre och hittar bland annat Pekings bilmekaniker gata. Ser ut om Macken på 60-talet bara att här är de så många fler...

Väl hemma har bestämmer jag mig för att göra ren luftkonditioneringen som har börjat vissla (säkert tecken på att det är smuts i filter).

De som känner mig vet att jag inte ger mig i första taget så börjar med att riva ut två rejäla elektrostatfilter och duschar dessa rena. Hittar sedan systemet för luft-fuktning som aldrig har funkat. Anledningen visar sig att slangen med kranvatten aldrig slagits på (även om den varit inkopplad) upptäcker jag efter att ha lyft ner delar av innertaket. Får se om det kommer att funka nu.
Avslutar med att rensa filtret för recirkulation i vardagsrummet. riktigt äckligt här kan intygas och fullt med vitt slipdamm vilket talar för att de glömde göra rent här ett drygt år sedan när de färdigställde lägenheten...

Nåväl efter 3h är det bättre än original...

Inga kommentarer: