tisdag, januari 24, 2006

Nyårskonsert och KTV

Linda kom förbi med två gratis biljetter till nyårskonsert i Forbidden City Concert Hall med Beijing Symphony Orchestra. Lyckades locka med mig Caroline dit så jag fick lite guidehjälp med att hitta dit. Var här senast förra våren för att lyssna på mannen som framförde all musik i filmen Pianot.
Konserten var en typisk nyårskonsert med lite so le mio, kinesiska fosterlandssånger och valde delar av klassiska stycken. Otroligt mäktigt med en orkester på runt 90 personer (3 västerlänningar). Inte en högtalare men vilket ljud det blir, och så naturligt.

I vanlig? ordning var jag den enda västerlänningen i publiken.

Efter lite käk är det dags för kvällens andra begivenhet, KTV. Mao Karoke i Pekings största KTV-anläggning, Party World. Förutom jag och Caroline är det ytterligare en kinesiska, en fransman, en tysk och ett argentinsk par.
Lite roligare än jag hade trott faktiskt och anläggningen lägger tacksamt till ett eko på rösten vilket onekligen gör lyssnandet lite mer angenämt för de som inte sjunger med.
Fri buffémat och softdrinks ingår i hyran så du kan stanna länge (du hyr per timme).
Caroline tar in en särskild varm kinesisk hälsodryck med en smak av ananis och kanel som ska vara bra för halsen så du orkar sjunga ännu längre...

Vid 02.15 känner vi oss dock klara med tanke på stundande arbetsdag.

Inga kommentarer: